torstai 19. helmikuuta 2015

Lakshimi Yoga Club

Olen löytänyt uuden rakkauden.

Joogavaellukseni seuraava kohde, Lakshmi Yoga Club, löytyi Hämeentieltä. Lakshmi on erikoistunut hathajoogaan, joka minun kokemukseni mukaan on yleensä ollut aika kevyttä. Wikipediassa esimerkiksi kerrotaan, että astanga on hathasta kehitetty liikunnallisempi jooga. Heh. Kyllä jäävät kaikki astangat aivan jälkeen liikunnallisuudessa ja rankkuudessa tähän hathaan verrattuna. 

Uskomaton opettajamme.
Kuva: Lakshmi Yoga Club
Kävin Lakshmissa kahdesti tällä viikolla ja olen päättänyt, että rupean nyt käymään siellä säännöllisesti Shaktan ohella. Koska se oli mahtavaa. Oli aivan upeaa, kun asanat olivat niin rankkoja. Niiden tekeminen sai minut tuntemaan oloni niin läsnäolevaksi ja elinvoimaiseksi, kun pääsi toden teolla haastamaan itseään. Olen muutenkin aivan ihastunut oman kehon paino -treeniin ja sitä tämä hatha oli, paitsi että mukana oli vielä lisäksi liikkuvuuden lisääminen ja hengitysharjoitukset. Hathassa hengitys on tärkeä asia. Toisella tunnilla meillä oli jopa metronomi apuna hengityksen pituuden laskemissa, mikä oli sekä mielenkiintoista että hemmetin vaikeaa.

Joogaopettajamme oli myös huippu. Juuri sellainen, jollainen minusta joogaopettajan pitäisikin olla, jotta oppilaat eivät vahingoita itseään vaan kehittyvät lajissa. Hän antoi niin yleisiä ohjeita kuin henkilökohtaisia, oli lempeä ja rauhallinen.

Minua ei sinänsä ole kovin vaikea miellyttää. Tykkään yleensä suurinpiirtein kaikesta, kuten tästä blogistakin on ehkä huomannut :). Tosin ensimmäinen  joogakokemukseni oli vähän toista maata. Silloin joogaohjaaja yliopistoliikunnalla oikeasti jo vähän turhan lähentelevästi ja limaisesti kosketteli meitä ohjattaviaan, jutteli treenin aikana miten meidän pitäisi olla yhtä universumin kanssa ja sitten haukkui meitä narukäsiksi. Koska tämä oli ensimmäinen kokemukseni, kesti minulla pari vuotta ennen kuin uskaltauduin antamaan lajille uuden mahdollisuuden. 

Lakshmin joogasali
Mutta takaisin asiaan, olen siis tykännyt ensimmäistä lukuunottamatta kaikista joogailuistani. Olen pitänyt niin oikeiden joogakoulujen, Ladylinen kuin nettioppituntien joogista. Monet aina dissailevat kuntosalijoogia, mutta minä olen tykännyt niistäkin. Mutta nyt minunkin täytyy sanoa, että minusta Lakshmi ja Shakta ovat molemmat jotain aidosti erilaista ja parempaa.

Shakta on superrauhallista. Jokaisen usein jo valmiiksi aika kevyen asanan jälkeen käydään lepäämään hetkeksi. Turvallisuuteen keskitytään paljon. Vaikka meno on todella hidasta, niin kehitystä tapahtuu yllättävän vauhdikkaasti. Shaktassa pääsen aina meditatiiviseen tilaan, jossa kaadan stressikulhostani vähintään puolet pois.

Lakshimi on rankkaa ja liikunnallista. Siinä saa laittaa itsensä likoon äärirajoilleen.

Näiden kahden joogakoulun tyylit yhdessä täydentävät toisiaan luomalla minulle unelmieni joogan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti