sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Joogaa omassa olohuoneessa

Olin tänään kahdestaan mieheni kanssa yksityisjoogatunnilla omassa olohuoneessamme. Voisiko enempää luksusta olla?

Ohjaajamme oli Lotta Leiwo, joka on ryhmäliikuntaohjaaja ja personal trainer. Lotta aloittaa RYT200-joogaopettaja-opinnot keväällä mutta on perehtynyt joogaan itse opiskellen ja harjoitellen sekä erilaisilla kursseilla. Täytyy sanoa, että tämä oli ehdottomasti yksi parhaita ja kehittävimpiä joogatunteja, joilla olen ollut.

Tunti oli vinyasa flow -tyylistä joogaa. Vinyasa flow on kattoilmaus joogailulle, jossa sulavasti siirrytään liikkeestä toiseen dynaamisessa ja vahvistavassa harjoituksessa. Asanoissa olennaista on myös hengityksen ja liikkeen yhdistäminen. Hengittäessä kurkunpää suljetaan osittain, jolloin hengitys kuulostaa miellyttävältä suhinalta. Minusta aina tuntuu kuin makaisin meren rannalla ja kuuntelisin aaltoja, kun kaikki hengittävät näin. Hiekan ja auringon kun vielä saisi paikan päälle, niin kaikki olisi täydellistä.


Ilman hiekkarantaakin tunti oli upea. Oli aivan eri juttu saada oikeasti palautetta liikkeistä. Hyvän treenin olen isommassakin porukassa saanut, mutta kun ohjaajamme lempeästi koskettaen korjasi asanoitani, niin huomasin hieman huvittuneena, että monissa liikkeissä olen itse asiassa ollutkin mukana puoliteholla. Useat liikkeet muuttivat rankemmiksi tai sain venytyksen aidosti tuntumaan. Minulle uutta oli myös välineiden käyttö joogamisen tukena. Olen nähnyt sekä Yoga Nordicissa että It's Yoga Helsingillä joogablokkeja, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun pääsin sellaisia kokeilemaan. Joogavyötä en ollut ikinä ennen edes nähnytkään, mutta sitäkin oli hauska testata.

Oma akilleen kantapääni on erityisesti lapatuki tai tarkemmin sen puute. En tunne lapojani. Siellähän ne hengailevat, mutta jotenkin olen niiden mielen pahoittanut, kun eivät ne kommunikoi kanssani kunnolla. Varsinkin leukoja vedellessä ja punnertaessa tämä on iso ongelma, sillä väärä tekniikka aiheuttaa minulle aivan liian usein hulvattomia, vähintään päivän pituisia päänsärkyjä. Nyt jooga-asanoissa ohjaajamme sai kevyillä kosketuksilla myös lapani heräämään. Olisi niin kätevää, jos joku voisi perustreenissänikin tulla tökkimään minua oikealla tavalla. Olisin parempi ja kärsivällisempi opettaja, ystävä ja kumppani ilman niitä päänsärkyjä.

Jooga on ihanaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti