tiistai 26. kesäkuuta 2018

USA osa 1: New York

Kolme viikkoa USA:ssa on nyt takana. Aika menee niin hirveää vauhtia, että hirvittää. Matka alkoi New Yorkista, joten aloitetaanpa siitä.

New York yllätti, ihastutti, vei mukanaan.

En yleensä innostu kovasti isoista kaupungeista. Jatkuva liikenne ja ihmispaljous uuvuttavat helposti ja alan kaivata luontoa ja että kaikki olisi vain pienempää, yksinkertaisempaa tai edes vähemmän. Siksi onkin ihme, että New York aiheutti sydämessäni tälläistä rakastunutta sykähtelyä, mutta niin se vain teki.
Central Park <3
Rockefeller centerin sivuovi
Asuimme Airbnb-asunnossa Upper East Sidella aivan Central Parkin lähellä. Sieltä oli todella kätevä päästä oikeastaan joka paikkaan, sillä metropysäkkikin oli melkein vieressä. Minusta itse asiassa New Yorkin metro on kököin metro ikinä. Lähinnä kunnon opasteiden puutteen vuoksi. Joukkoliikenne kuitenkin toimii, mikä on kai aika harvinaista USA:n kaupungeissa ja melko nopeasti siellä oppi suunnistamaan oikein.
Flatiron Building
Ehkä New York tuntui osaksi niin erityiseltä, koska se on julkkis. Ikinä ei pääse käymään kaupungissa, jossa on ensimmäistä kertaa, mutta silti tietää kaikkien teiden, alueiden ja muiden paikkojen nimet. On kuullut ja nähnyt ne lukemattomia kertoja elokuvissa, sarjoissa ja kirjoissa. Joten koko ajan sitä on ihan täpinöissä, että tossa on toi, iik, apua, näitkö?!!

Chrysler building

Näimme muuten pari ihmisjulkkistakin kadulla. Yhden heistä, Wallace Shawnin, huomasi samanaikaisesti pari tyttöä, joiden reaktio oli juurikin yllämainittu kiljunta: "Se oot sä!!! Ei oo totta!!!" Lisäksi näimme Dirk Gentlyn holistinen etsivätoimisto -sarjasta tutun Jade Esheten.

St. Patrickin katedraali

New Yorkin tenho ei kuitenkaan ole pelkästään tuo edellä mainittu. Se on kaupunki, joka on joka hetki elossa, eikä vain muutamalta kadulta keskustasta, vaan ympäriinsä. Elämää on kaduilla kaikkialla kaiken aikaa. Se on lumoavaa. Lisäksi lukuisat puistot, erityisesti ihanista ihanin Central Park, tuovat vihreitä hengähdystaukoja hektiseen kaupunkivilskeeseen. Siisti oli myös the High Line. Se on entisellä metrolinjalla kulkeva pari kilometriä pitkä puutarha. Vanhat metrokiskotkin näkyvät vielä.

High Line -puisto on kapea ja menee korkealla. Vanhat kiskot näkyvät monin paikoin.
Minä High Linella
Vietimme New Yorkissa neljä kokonaista päivää.
Ensimmäisenä päivänä oli tarkoitus toipua jetlagistä, mutta olimmekin ihan hirveän ahkeria ja kahlasimme läpi ison kasan ihan perus kaupunkinähtävyyksiä.

Ghostbuster I:stä tuttu kirjasto. Pienenä yksi pelottavimmista asioista ikinä oli tämän kirjaston kirjastohaamu (ja Indiana Jones ykkösen sulavat natsit).

Grand Central Terminal rautatieasema

Kävelimme Central Parkin läpi ja keskustan halki siksakkia käytännössä koko päivän ja söimme ihan sairaan hyvää ruokaa Koreatownissa. Kävimme myös Empire State Buildingin huipulla. En ollut etukäteen selvittänyt hintaa ja että se ei tulisi teille niin puun takaa, niin kerronpa sen tässä: 37 dollaria per aikuinen eli 74 dollaria meistä kahdesta (melkein sama, vähän alle euroissa). Herranpieksut miten kallista. Jos olisin tiennyt sen etukäteen, niin emme olisi varmasti menneet. Nyt kuitenkin olimme jo kassalla ja jo tilanneet liput ja rekisteröin summan aivoihin jossakin ihmeen kuoliohorteessa. Mutta olihan siellä ylhäällä hienoa, joten mitä sitä suremaan. Tuhlaan minä tyhmempiikin asioihin.

Empire State buildingin huipulla

Seuraavana päivänä oli Brooklyn päivä. Kohokohtina Coney Islandin ranta ja huvipuisto, Brooklynin kasvitieteellinen puutarha ja Brooklynin silta. Söimme Manhattanin puolella Little Italyssä. Samoin kuin Koreatown ja Chinatown ovat korealaisten ja kiinalaisten maahanmuuttajien keskittymiä, niin Little Italy oli italialaisten alue. Nykyään siellä ei tosin kuulemma asu samassa määrin italialaisia, mutta hyviä ravintoloita kuitenkin löytyy.

Olen aina halunnut käydä sellaisessa passikuvakopissa ottamassa tämmöiset kuvat. Coney Islandilla vihdoinkin menimme!
Coney Island. Nainen, joka puhuu puhelimessa, on puolalainen. Salakuuntelin häntä. Koska olen kyylä.
Coney Islandilla oli myös laituri, joka näkyy pikkaisen tässä kuvassa tuolla vasemmalla. Siellä kalastajat kalastivat rauskuja. Kiinalainen porukka odotti muovipussien kera, että merestä tulee rauskuja ja osti niitä sitä mukaa kun niitä tuli.

Syömisiin liittyen: emme syöneet noin muuten koko reissulla kovin montaa kertaa ulkona. Kävimme kaupassa, ostimme sieltä ruokatarvikkeet, valmistimme kämpillä ja teimme eväät päiväksi. Hyvä systeemi. Säästimme paljon rahaa ja pääsimme tutustustumaan ihan tavallisiin ruokakauppoihin. Ruokakaupoissa onkin isoja eroa. Osa on valtavia ja halpoja. Toiset ovat niin hienoja ja kalliita että hirvittää.
Kasvitieteellisen puutarhan japanilaisesta puutarhasta

Brooklyn bridge
Brooklyn bridgeltä näkymä Manhattanille
Kolmantena päivänä teimme matkan ilmaisella lautalla Staten Islandiin. Lautalta on hieno näkymä vapauden patsaalle. Staten Islandilla jatkoimme junalla historialliseen Richmond towniin, joka on vähän kuin Seurasaari paitsi sillä erotuksella, että kaupungin talot ovat oikeasti seisseet alunperinkin juuri siinä missä ovat. Saaren alkuperäinen keskusta vain siirtyi toiseen kohtaan ja vanha keskusta kuoli. Pääsyliput olivat vain 8 dollaria ja siihen kuului aivan älyttömän mielenkiintoinen opastus koloniaalisesta Amerikasta. Opas ei suostunut edes ottamaan tippiä vastaan, kun yritimme sitä lopuksi tarjota. Alueella on myös vanhantyylinen kahvila, josta sai namnam-herkullista amerikkalaista omenapiirakkaa jäätelön kera.

Vapauden patsas

Richmond town. Ilman opastusta taloihin ei pääse sisälle.
Richmond townia vähän lisää
Sitten olikin jo kiire takaisin Manhattanille, sillä meillä oli illaksi liput Comedy Cellarille stand upia katsomaan. Kävelimme sinne 9/11-muistomerkin ja Wall Streetin kautta. 9/11-muistomerkki oli todella vaikuttava. Molempien kerrostalojen paikalle on rakennettu valtavat suihkulähteet, jossa vesi valuu jonnekin syvyyksiin. Suihkulähdettä kiertävät menehtyneiden nimet. Pysäyttävä paikka.
Stand up oli parasta! Jos asuisin New Yorkissa, niin kävisin vähintään joka toinen viikko.
Jokainen esiintyjä oli aivan hulvaton, mutta kävi vielä niin, että Jim Norton, joka on meidän yksi lempikoomikoita tuli yllättäen esiintymään. Häntä ei siis ollut alkuperäisessä illan esiintyjälistassa, joten yllätys oli melkoinen, kun yhtäkkiä juontaja kuuluttikin hänet. Kuuluisammat koomikot tekevät joskus näin, että he vain tulevat klubille ja esiintyvät sitten jonkun toisen sijaan.

Istuimme eturivissä, joten Norton jopa jutteli meille ja kysyi miten olemme tavanneet, kuinka kauan olemme olleet yhdessä yms. Oli se aika siistiä.

Viimeisenä kokonaisena päivänä kävimme Museum of natural historyssä eli luonnontieteellisessä museossa katsomassa dinosauruksia. Oli siellä ihan hirveästi kaikkea muutakin, mutta paikka on niin iso, että jo dinosaurusten jälkeen olimme aivan loppu ja menimme loikoilemaan vanhaan kunnon Central Parkiin. Dinosaurukset olivat tosin se juttu, jonka vuoksi edes halusin koko museoon, joten ihan hyvin meni. Tässä museossa onkin maksupoltiikka siitä hauska, että jokainen saa päättää kuinka paljon haluaa maksaa lipuista. Museo ehdottaa jotain, mutta tätä ei ole pakko maksa. Varsinkin isommille perheille aika kiva systeemi. Illalla oli jälleen yksi parhaita juttuja eli Broadway-musikaali The book of Mormon. Se kertoo kahdesta mormooninuorukaisesta, jotka lähetetään Ugandaan lähetyssaarnaajiksi. Musikaali on South Parkin tekijöiden käsialaa, joten siitä voi ehkä päätellä että kyseessä on aika törkeä ja hulvaton musikaali.

Meistä oli myös eri tavalla hassua, että musikaalikatsomossa saa syödä ja juoda. Vähän sama meininki kuin olisi elokuvateatterissa.

Kävimme Times Squareilla sekä päivällä että väkisin musikaalin jälkeen illalla. Silleen aika hieno paikka, mutta pitäisin varmaan kilsan etäisyyttä siihen, jos asuisin tuolla. Sen verran oli paljon porukkaa.
Jatkoimme New Yorkista matkaa lentämällä Las Vegasiin. Lentopäivänä ehdimme vielä käymään kauniilla Green-Woodin hautausmaalla. Hautausmaa oli upea. Siellä oli suuria ja pieniä lampia, kukkuloita, erilaisia eläimiä, upeita hautamonumentteja.
Green-Woodin portti

Lintu!
Lampi hautausmaalla

Sitten olikin aika jättää New York taakse ja lähteä kohti Las Vegasta.

USA-lippu liehumaan, hulabaloobalai! Näitä oli muuten paljon ja joka paikassa.